Skip navigation

 

Au fost două zile pline, în care s-au prezentat proiecte de educaţie din muzeele româneşti. A fost interesant pentru că s-a oferit o imagine de ansamblu asupra dinamismului acestui sector al activităţii muzeale. Ce am constatat:

– Numărul şi complexitatea programelor educaţionale pare să fi crescut

– Este o oarecare stereotipie în programe; majoritatea se adresează copiilor şi şcolilor. Au început să fie oferite câteva programe pentru adolescenţi şi pentru nevăzători.

– Se pune mult suflet în programe, dar nu pare să se acorde o prea mare atenţie îmbunătăţirii programelor şi realizării de programe mai creative. Nu s-a prezentat nici o evaluare sistematică a rezultatelor programelor derulate.

Prezentarea programelor educaţionale a fost cu totul deficitară. În marea majoritate a cazurilor nu s-a făcut nici o analiză, sau măcar o prezentare sistematică. S-a făcut de obicei o descriere a activităţilor, presărată cu numeroase imagini care nici măcar nu păreau să fie selectate după un criteriu sau cu un scop anume.

O altă problemă a fost lipsa de flexibilitate a majorităţii lectorilor. Fiecare avea la dispoziţie 15 minute, lucru ştiut înainte de prezentare. Aproape toţi au depăşit acest timp şi când li se spunea acest lucru, sau li se atrăgea atenţia că mai au 2 minute, mulţi nici măcar nu au făcut efortul să sintetizeze restul informaţiilor. Parţial întârzierea mare la care s-a ajuns a fost şi vina organizatorilor. Nu au oprit de la început pe lectorii care se lungiseră foarte mult şi probabil că unii dintre ceilalţi au considerat că este dreptul lor să vorbească la fel de mult… A mai fost şi o scenă penibilă în care moderatoarea – care pe bună dreptate şi cu mare delicateţe a atras atenţia unui lector, care se cam pierduse în nişte chestiuni teoretice foarte generale, că depăşeşte timpul şi că ar fi util pentru toată lumea să treacă la studiul de caz – a fost apoi apostrofată destul de violent şi nejustificat de una dintre participante care a acuzat-o de lipsă de respect faţă de lectori.  

Concluzia mea în urma celor două zile de seminar este că e nevoie de mult mai mult profesionalism în acest domeniu, dar că muzeele oferă programe educative mai multe şi mai variate.

7 Comments

  1. Foarte corecta evaluarea. Poate nu ar strica pe viitor sa existe un comitet de organizare mai numeros, in care sa se stabileasca pe ce criterii se accepta comunicari in program, respectiv moderatorii sa fie fermi in activitatea lor.
    Senzatia de „rapoarte de activitate” am avut-o si eu, probabil ca o prezentare a metodologiei, respectiv a evaluarii impactului respectivelor programe ar fi mult mai utile atat lectorilor, cat si audientilor. Organizarea pe paneluri (sugerata de S.A. Luca) ar trebui luata si ea in considerare, nu mi se pare oportun sa ascult de-a valma comunicari de marketing, educatie, laudatio s.a. Si nu sunt de acord sub nicio forma sa aud in 2010 „noutati” din 2007, 2008, 2009, eventual unele care le-am mai aflat si pe la alte manifestari similare. Probabil se impune si un apel la etica profesionala mai serios in „familia” asta a noastra a muzeografilor, altfel o sa sfarsim prin a ne transforma in ceea ce am urat de la bun inceput, de cand am intrat in muzee.

  2. De acord cu remarcile de mai sus. Ele reflecta si observatiile mele pe parcursul a doua jumatati de zi. Ma bucura interesul crescut pentru activitatile de educatie muzeala, dar ma preocupa statul acestor activitati, scopul in care sunt ele facute, o abordare diferentiata in functie de caracterul colectiei, al tipului de ‘public’ caruia i se adreseaza, ma preocupa diversificarea si diversitatea abordarilor. Nu stiu in ce masura prezenta anuntata a dlui rector Pinzaru a fost sau nu mai mult decit un act de curtoazie. Cred ca legatura cu mediul universitar ar trebui sa constituie o preocupare reala nu doar pentru a crea noi generatii de muzeografi, ci pentru a crea (de pe bancile facultatii) noi utilizatori ai resurselor numite muzee. Prin incurajarea gindirii laterale/creative, al transdisciplinaritatii/interdisciplinaritatii…
    Cu alte cuvinte un alt nivel discursiv (dar si strategic).
    As mai adauga si o sugestie. In unele tari occidentale exista asociatii profesionale ale muzeografilor pe ‘subcategorii’. In Austria cei care fac programe educative se numesc mai frumos, mai generos ca oriunde – mi se pare mie: „Kultur/Kunst/Music VermittlerInnen”.
    Oare nu s-ar putea infiinta si la noi o asociatie a celor care fac educatie muzeala? Breasla ar avea astfel de cistigat prin sporirea coeziunii interioare dar si prin ridicarea standardelor profesionale. Ar putea oferi personal pentru un comitet stiintific al unei sesiuni, comitet care sa ajute la structurarea ei, la tematizarea ei, dar ar si gira continutul stiintific.
    Sau/si poate initierea unui sistem de ‘mentorat’ in care cei mai experimentati pot sprijini formarea profesionala a celor mai tineri. Ginduri…

  3. In Statele Unite, asociatia muzeelor are mai multe comitete „sectoriale”. Unul este dedicat educatiei. Mi se pare mai avantajos sa fie o palarie mare, sub care sa fie mai multe grupuri de oameni foarte specializati.

  4. Educatori sau mediatori. Nu mai sunt muzeografi demult… Dar atomizarea nu mi se pare o idee prea fericita. Asa avem acum asociatia cercetatorilor (!) din muzee. Prea multe asociatii o sa duca la cacofonie

  5. Dragilor, de ce nu a venit nimeni de la Institutul de Ştiinţele Educaţiei, de la vreo universitate sau din orice alt loc care nu are legătură cu „muzeală”. Vorbiţi şi vorbiţi şi nu vă mai opriţi, de făcut… mai răruţ… Mă ştiţi că-s gingaş şi nu dau cu parul, dar nu credeţi că ajunge? „Cultura paleo-creştină” de nu-ştiu-unde… Cum poţi să spui aşa ceva unui copil de 7-12 ani sau unui adult cu 8-12 clase făcute pe furate? „Tehnica pointilismului” folosită de nu-ştiu-care pictor… Cît la sută din populaţia medie (cultural mediocră pentru muzeograful citit în cap) credeţi că umblă cu dicţionarul în buzunar cînd vizitează un muzeu? Unora dintre voi v-am tot spus că educaţia trebuie să crească, să hrănească, să cultive. Cît la sută dintre măreţ botezatele programe de educaţie muzeală fac aşa ceva? 5%, 10%? (O paranteză: cum poate fi denumit „un ceva” program, cînd muzeografii cu pricina n-au habar despre ce este un program, că e diferit de un proiect, că are obiective ş.a.m.d.? Departamentul programe educaţionale.. Ha!) Prezentările seminarului… jumătate din ele sînt bife pe listele autorilor: prezentare/comunicare susţinută la seminarul…. bla, bla, bla. Pînă una alta, muzeul, ca instituţie, nu mai este un vector ideologic aşa cum era acum 20 şi ceva de ani. Cît credeţi că o să vă mai dea cineva bani pentru a fi ce nu mai sînteţi de multişor? Am organizat la CPPC cîteva cursuri pentru dezvoltarea programelor educaţionale. Ar fi trebuit să nu facem faţă cererii. Dar am avut noroc că n-au venit cursanţii. Bifează muzeele vizitatori cu tîrguri şi evenimente de bîlci… Educaţie…? Mai va… Aveţi în muzee oameni şcoliţi şi cheltuiţi sume uriaşe pentru dotări, săpături şi cercetări. La ghişeul cu suveniruri nu găseşti nici măcar poze cu muzeul respectiv. Şi poza şi suvenirul se cheamă tot educaţie. Ştiţi ce este dureros? Că cei care sînt acum copii o să aibă o indiferenţă uriaşă faţă de tot ce însemnaţi voi şi imensele spaţii goale în care lucraţi. Şi mai e dureros că pe cel care plăteşte biletul de intrare al copilului îl ignoraţi cu desăvîrşire.

  6. @ pirvu: lasa ca se vor duce la cursurile centrului de pregatire pentru patrimoniu (!!!)

    • Se vor duce că BOR are bani. Şi de la stat şi de la creştini. Să se ducă că e ieftin şi mîncarea ori cazarea la arhondaric sînt ieftine. Ştii că am mai discutat subiectul, iar dacă invită oameni ca tine să mai spună o vorbă, e de bine.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: