Skip navigation

Daca tinem cont ca Muzeul Bucurestiului este un muzeu mic, care nu isi poate expune colectiile decat partial, in cateva camere de la etaj, dar organizeaza destul de des expozitii temporare ar trebui sa ii punem eticheta de muzeu dinamic. Expozitiile acestea temporare sunt de multe ori expozitii de arta (contemporana) in holul de la intrare si expozitii de istorie la etaj. De ce un muzeu de istorie al orasului, care nu are spatiu suficient de expunere, prezinta expozitii de icoane sau expozitii cu naturi moarte / peisaje realizate de pictori contemporani? Credeam ca acest lucru il fac galeriile de arta… Nu inteleg de ce spatiul de la intrare trebuie sa fie ocupat cu niste obiecte care nu au legatura cu colectiile muzeului si cu menirea sa. Ar putea sa fie mult mai bine folosit acel spatiu.

Doua expozitii sunt si in prezent. La parter este o expozitie de icoane si statui cu subiect religios. Unele dintre ele erau foarte simpatice, dar…

La etaj este o expozitie realizata de dna Marinela Pop-Campeanu, istoric sigilograf care traieste in Franta, daca am inteles bine din informatiile asociate expozitiei. Aceasta expozitie si-a fixat un obiectiv laudabil si ambitios: evidentierea evolutiei identitatilor natiunilor europene ilustrata prin sigilii. Prin urmare, principala categorie de exponate sunt sigiliile (toate in copie). Expozitia consta in 5-7 vitrine cu sigilii, fiecare vitrina dedicata sigiliilor dintr-ununul sau mai multe state europene. Ca materiale ajutatoare sunt planse sau ilustrate care dau senzatia ca sunt extrase din carti si inramate destul de prost. In tot cazul nici un material nu a fost facut special pentru aceasta expozitie, cu exceptia celor 2 pagini A4 printate afisate la sfarsitul expozitiei care iti explica ce inseamna un sigiliu si care este tipologia acestora.

Apreciez foarte mult dorinta dnei Pop-Campeanu de a prezenta lumea sigiliilor si de a scoate in evidenta valoarea lor simbolica si istorica. Ar fi bine sa fie mai multi oameni atat de dedicati.

Din pacate, expozitia realizata pare o expozitie incropita din piesele si materialele avute la dispozitie. Poate ar fi bine sa mai merg o data ca sa studiez cu atentie sigiliile din fiecare tara si sa vad care sunt elementele care se regasesc in acestea, cum au evoluat, ca sa inteleg cate ceva despre identitatea fiecarui popor inclus in expozitie – banuiesc ca asta a fost intentia organizatorilor. In vizita pe care am facut-o nu am reusit sa inteleg mare lucru, iar modul de expunere si explicatiile nu m-au ajutat deloc.

Am ramas insa cu o idee – la Muzeul Bucurestiului se si fac expozitii artizanale, potrivite mai mult ca proiecte ale unor  studenti, bune de a fi expuse in holul unei institutii de invatamant, nu in salile unui muzeu atat de important. Am vazut la Muzeul Bucurestiului si expozitii mult mai bune, cum a fost cea cu marginalii de acum cativa ani. Cred ca trebuie impuse si mentinute niste standarde. Nu este suficient ca subiectul sa fie interesant, trebuie ca si forma de expunere sa fie adecvata.

3 Comments

  1. Sper ca persoana care a semnat comentariul despre expozitia „Istoria Europei si a Americii în sigilii si documente” , Alexandra… sa aiba inteligenta de amai veni odata, o invit
    personal în zilele 15 -16 mai la Muzeul de Istorie al Bucurestiului ca sa învete cel putin …
    sa citeasca! Expozitia are explicatii suficiente pentru orice nivel de studii de la clasa a V-a pîna la nivel universitar si scopul ei este de a arata SIRITUALITATEA EUROPEANA din care face parte si cultura si spiritualitatea româneasca de secole.Este munca mea de cercetare de 30 de ani atît în arhivele românesti cît mai ales în cele din Franta si meritul principal al acestei expozitii este ca imaginile reale, vechi de 15 secole sînt scoase din arhive si aratate publicului pentru a-si face o parere asupra valorilor istoriei reale prezenta într-un sigiliu.
    Ar fi bine sa aveti grija sa scrieti ceva dupa ce sînteti în masura sa faceti diferenta între artizanat si istorie !!!
    Marinela Pop-Campeanu, autoarea expozitiei

  2. Pentru a va oferi o imagine reala a ignorantei persoanei care a scris comentariile, în exoizitie sînt facsimile de documente românesti si straine considerate de specialistii francezi exceptional facute dupa originale, care prezinta documente de arhiva care nu pot fi niciodata expuse din cauza luminii care le-ar distruge, iar sigiliile au acelasi regim de conservare, nu sînt scoase din arhive decît în conditii speciale si nu pentru public!
    Afirmatia”expozitia pare încropita din piese si materiale avute la diaspozitie” este absolut
    elocventa pentru nivelul de cultura al acestei persoane pentru ca toate sigiliile existente sînt material de studiu pentr teza de doctorat la Sorbona si reprezinta cultura si spatiul european, demonstrat istoric prin aceste sigilii, studiate dintre cele 21000 sigilii existente numai la arhivele din Paris. Sper ca orice persoana care doreste sa se informeze si sa-si largeasca orizontul cultural va gasi , macar în sigillle încarcate de spiritualitate ale bisericilor si capelelor Notre Dame si Sfânta Capela din Paris sau celal Universitatii Sorbona din 1292 un punct de referinta, cu atît mai mult cu cît sigiliul lui Mircea cel Batrîn seamana atît de bine cu cele ale regior Frantei !

  3. Ma bucur ca ati facut aceste precizari. Din pacate elementele mentionate scapa vizitatorului expozitiei. Nu este suficient sa se proiecteze ca in expozitie sa se puna informatii de valoarea, ele trebuie sa fie transmise in asa fel incat sa poata fi percepute de catre public.
    Daca veti citi cu atentie ce am scris, apropos de atentie, o sa observati ca nu se contesta valoarea informatiilor si in nici un caz dorinta de a impartasi cunostintele acumulate. De asemenea, neparticipand la realizarea expozitiei nici nu stiu cum s-a facut aceasta. Din aceasta cauza am mentionat ca expozitia PARE sa fi fost facuta din materialele care au fost accesibile… De asemenea, am mentionat ca materialele DAU SENZATIA ca sunt luate din carti etc… Daca spuneti ca sunt facsimile facute special pentru aceasta expozitie ar fi fost bine ca ele sa fie mai atent expuse. De fapt cred ca acest lucru ar fi trebuit avut in vedere oricum.
    O expozitie, pentru a fi instructiva la modul real, ar trebui sa aiba o alta forma de prezentare. Neindoielnic ca la Paris si in alte parti ale lumii ati vazut destul de multe expozitii ca sa stiti la ce ma refer.
    Va amintesc numai cateva elemente de forma: etichetele sunt scrise dupa anumite reguli – ce se refera atat la forma cat si la continut, la intrarea in expozitie este un panou care pune in tema pe vizitator, materialele sunt pregatite cu cea mai mare grija…
    Imi pare rau ca trebuie sa mentionez, dar aceste lucruri eu nu le-am regasit. Am vazut afisul expozitiei, mi s-a parut un subiect interesant si provocator, am fost curioasa, am intrat in muzeu.
    Poate ca eu nu am un nivel suficient de ridicat de cultura, poate ca nu am fost suficient de atenta la detalii… Insa ma intreb cati dintre ceilalti vizitatori sunt mai atenti si au mai multe cunostinte sau mai multa deschidere?

    Dupa cele cateva lamuriri pe care le-ati dat aici, despre care nu imi amintesc sa le fi gasit in expozitie, poate ca o sa vad altfel materialele prezentate. Voi merge sa o revad.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: