Skip navigation

Am fost recent la Sibiu si am vizitat Sectia de Istorie a Muzeului Brukenthal, din Casa Altemberger. Nu o vazusem dupa reamenajarea din 2007 si eram foarte curioasa pentru ca auzisem multe lucruri bune.

Intradevar, expunerea este mult improspatata, viziunea este clar orientata spre public, sunt si niste plasme informative. Pot spune ca in momentul de fata, comparativ cu muzeele romanesti de istorie pe care eu le stiu, Muzeul Brukenthal sta mult mai bine. Pot spune ca se afla in top – poate chiar top 3.

Totusi, am constatat si cu mare amaraciune ca, dupa parerea mea, cu putina atentie din partea reprezentantilor muzeului din proiectul de reamenajare, ar fi fost posibil un rezultat mult mai bun. In muzeu sunt 4-5 concepte diferite de amenajare. Poate ca nu este rau si fiecare in parte ar avea virturi, dar mesajul ar trebui sa fie cat de cat unitar. Nu se mai poate modifica prea curand acest lucru, dar se pot face alte cateva modificari mult mai facile. Iata cateva elemente care cred ca ar trebui reajustate:

1. etichetele din prima sectie, cea cu dioramele istorice. Nu aflam din ele decat cum se cheama vasele si uneltele prezentate, nici un element specific. Este drept ca cine are timp si rabdare sa se uite pe plasme, poate afla parte din aceste informatii…

2. in salile cu instalatia sonora de monitorizare si protectie ar trebui micsorata distanta pana la care publicul are acces. Lasand la o parte faptul ca salile sunt mici si daca sunt 10 oameni acolo se calca pe picioare, nici nu se pot vedea in voie obiectele. Etichetele de acolo au scrisul destul de mic, iar distanta de acces face dificila citirea lor.

3. in general cred ca etichetele ar trebui reajustate, in special dupa sectiunea tematica dedicata breslelor (ma refer, mai exact, la partea unde expunerea revine la un format mai clasic)

4. mobilierul in care este expus patrimoniul este neomogen, iar unele dintre vitrine mi se par neadecvate, chiar daca sunt deosebite ca design (de exemplu vitrinele acelea care par din lemn masiv, semifinisat)

7. tezaurul cred ca trebuie prezentat altfel, mai ales sectia cu monede – si nu ma refer ca design.

In concluzie, vizita la muzeu a fost o experienta interesanta in special din punct de vedere vizual. Nu m-amm plictisit, dar m-am simtit ca intr-un muzeu de arta… Nu am aflat mare lucru din muzeu vis-a-vis de istoria Transilvaniei, de istoria orasului, de istorie in general. Am aflat numai ca in Transilvania erau mai multe orase care aveau drept de a bate moneda, am aflat cate ceva despre modul de functionare a breslelor si expozitia sugereaza ca din bresle faceau parte numai sasi deoarece toate materialele autentice erau in germana. Altceva insa… Mi se pare putin pentru colectiile si potentialul muzeului, ca si pentru asteptarile si curiozitatile publicului roman si strain care viziteaza muzeul.

 casa-altemberger1

PS: Nu am vorbit despre personal. Nu voi da detalii, dar in urma vizitei cred ca este necesar sa se faca cel putin un program de pregatire a lor pentru a putea interactiona adecvat cu publicul

Lasă un răspuns

